Sunday, May 2, 2010

bila aku sudah tiada....



bila, aku sudah tiada

Simpan semua lagu ku
Jangan di tangis selalu

Mungkin, itu sementara
Bila jumpa pengganti ku
jangan di lupakan aku

Pagi itu indah seperti biasa
Tidur yang lena terhenti di sana
Layap kuyu masih tak terdaya
Bukalah tingkap mu
Curahkan cahaya

Siapa yang sangka
Bila tiba masa kita
Untuk pergi selamanya

Takkan terduga
Jika saat ni
Tuhan tentukan
Aku lah orangnya

Gelak tawa tangisan yang hiba
Kenangan kita masa di dunia
Alangkah indahnya jika
Kita mampu hidup selamanya




br je td layan lagu dendangan hujan ni...menwatkan tetbe je hati ni bersuara..ya Allah bgamanalah kalau suatu hari nanti aku sudah tiada...bgmanakah keadaan ku bl berhadapan dgn Mu kelak....apekah keadaanku bila berada didlm kubur nt...sudah cukupkah amalanku untuk menyelamatkan ku nanti....hmmmm.....

soal ajal xsiapa yg tahu...soal ajal juga kdg2 kte tidak ambil tahu...betapa sombongnya kita...dan bila satu ari kita sudah tiada tiada lagi sudah cukupkah amalan kita untuk berhadapan dengan Allah kelak....sudah bersediakah kte utk menghadapi siksaan dlm kubur....????jawapannya tepuk dada tanya iman.....




Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

“Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa.
Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa.”

bgmanalah keadaan kte apabila sudah masa kita suda sampai nanti...bgmana pengakhiran kisah kita kelak....adakah kte akan mati dalam keadaan yg baik...ataupun sebaliknya....semuanya suda tertulis diatas sana.....



p/s : wallahua'alam.......

No comments: