Friday, February 5, 2010

nak jadi isteri?????

Assalamualaikum w.b.t…

Klo bc tajuk cam gempak je…haha..(xtawla..lately asyik jiwang je…haish..pengaruh klas islmc family ngan ceramah klas parenting laa ni…haha)~nk dtambahkn lagi mesti ade mulut2 yg mengata…”haa..gatal nk kawen la tuh” huh???? Ok wat…?? dari gatal nk kaple mn yg lagi mulia??hihi…so jgn sempitkan fikiran anda..bl bercerita ttg kawen sbnrnye kte sdg mndgr crta bgmana kte nk sempurnakan sbhgian dr agama kte….

Dlm sebuah rumah tangga..suami isteri mmg memaenkan peranan yg sgt pntg…klo 2,2 xmaen peranan cmne nk layari bahtera rumah tangga…pnh dlu wat praktikal kt BBG a.k.a Biro Bantuan Guaman nk kate kes cerai hari2…belambak2..bersusun2 jadual bl nk produce b4 the court…smpai fenim km dak2 praktikal neyh kne wat report…(haha)… k back to the point…wpun xde lg pglmn sbgai seorg isteri tp saje nk share ngan kwn2 pe yg kte dpt dn kte fhm…



********************************************************
Seorang suami yg sgt mencintai isterinya berkata

‘"Demi Allah, tidak ada ganti yang lebih baik dari dia, yang beriman kepadaku saat semua orang ingkar, yang percaya kepadaku ketika semua mendustakan, yang mengorbankan semua hartanya saat semua berusaha mempertahankannya dan darinyalah aku mendapatkan keturunan.’

Dan kata2 ini adalah daripada rasulullah s.a.w. sendiri…pernah terpikir tak kte betapa hebatnya Saidatina Khadijah shga Rasullah memujinya sebegitu…

Isteri solehah ialah mereka yang pandai menghibur dan melayan suami dengan mempersembahkan segala kemesraan, kemanjaan dan cinta sepenuh hati sehingga suami sentiasa rindukan dirinya malah tidak mahu berpisah walaupun sekejap….haa….cmne tuh?? Tett……





Mmg diakui susah nk cri suami yg sgt setia,penyayang,dan sgt bertanggungjawab…kebanyakannya panas baran, xsabar, sgt king control, gatal pom ade jgk…tp bila da dapat suami yg mcm tu xkn si isteri pon nak nek minyak jgk kn??api dan api wow..maken besar la…kt cni la part seorg isteri tu sgt penting…stsa ingt dlm hati..suami adalah CEO dalam fmly..byk perkara yg dia nk kne uruskan sb itu adalah tgjwb dia…sbgai isteri yg baik haruslah si isteri meringankan beban suami… bukan menambahkan tekanan pd suami… ( memberatkan kg xpe..hihi)

Sbgai seorg isteri mmg xley lari dr cfat cemburu inginkan perhatian dan kasih syg..ambil berat…dan kdg2 mmg si isteri da cuba jd yg terbaek utk suami tp suami plak x menghargainya…bl da jd cm ni berdoala pd Allah…mudah2an Allah dekatkan hatinya dgn kte…dan stsa ingt Allah adalah pemilik hati2 manusia…dan Allah juga yg mengawal hatinya…tanamkan cfat sabar dan toleransi…xpe klo kte yg berkorban sesungguhnya ganjaran bg isteri yg solehah itu sgt besar pahalanya…~wink..wink…~

"Barang siapa yang mengerjakan amalan saleh, baik lelaki mahupun wanita dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan." (An-Nahl: 97)

**********************************************************
Antara ganjaran bg isteri yg solehah :

Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama,maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun)

Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

Wanita yang taat akan suaminya, ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga.Masuklah dari mana? mana pintu yang di kehendaki dengan tidak dihisab.

Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

Seorang wanita yang solehah lebih baik dari seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau memandang ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keridhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap pandangannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

Dari Hadrat Muaz ra.: Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah.wanita sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu sebab mengapa Nabi meletakan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah. Sentiasa tanamkan dalam hati andai benar kte sgt mencintai suami kite jgn melakukan dosa yg akan menambahkan lagi dosa suami kite…~wallahu’alam…..




p/s : lihat balik niat utk berkahwin…sbgai ibadah ataupun nk ikut nafsu???dr situlah titik permulaanya perjalanan sebuah bahtera rumah tangga…maseh byk kekurangan dlm diri…dan stsa memerlukan bimbingan…dan insyaAllah akn stsa cuba menjadi yg terbaek mudah2an…ameen~

1 comment:

Blanco-PoroRo said...

haha..kemanjaan n kemesraan cmne 2 tikah..??
jgn tlbih mnje sdah..ble nk jd follower ni..jnji 2..