Sunday, May 24, 2009

aku trime nikahnye..

pg ni bgn pg aku dikejutkan ngan sore along...yg besnyee along masak nasi goreng..peh seddap..tanx along...p tu bkn topik yg aku nk discuss ri ni...pg td pun rncngn nasi lemak kopi o jd tontonan..sb ri ni istri ustz akil hayy dtg wat pengakuan ttg tuntutan cerainye di mhakamah syariah...

hurm~kdg2 aku terpikir..adkh penceraian adlh jln penyelesaian yg terakhir??taw x perkara halal yang paling dibenci ALLAH adlh penceraian??klo ALLAH dh benci nape kte msh wat...

ade seorg hakim yg ditemubual ckp kes penceraian ni tngi disebabkn llki mula bermain kayu 3..aku bkn slhkn kaum llki sb klo xdenye prmpn yg menggoda diorg pun xkn main kayu tiga..kn...

aku kgum ngan wanita yg stsa tabah ngan dugaan hidup..tambah2 lg yg bergelar istri..dan yg dipoligami...segle perangai suami dtrme pe adenye...walau mcm mn pun suami wat kt dye, dye redha..dgn hrpm syurga ALLAH menjadi miliknya...mmg kaum wanita terkenal ngan air mata, nmun kesabaran dan ketabahan wanita tak dapt dtandgi oleh kaum llki...

aku jge wanita...dan aku xtahu pe yg akn terjd pd ms akn dtg...mmg aku xmerse lg camne pahitnye khdpn alam rumah tangga..tp aku minta dijauhkan dr sebarang dugaan yg xmmpu tertanggung oleh ku...

pe yg pntg...org llki tgjwb mrka bsr...dan diakhirat kelak mereka akan ditnye ttg tgjwb mereka...mereka ade hak berpoligami...tp, terbatas ngan kemampuan mrka...adil..klo mrka xmmpu dan xadil...maka poligami dilarang pd mrka...tp mrka xfhm...xpe, bia mrka berurusan dgn ALLAH kelak...

sb itu rasullulah dh berpesan pd kte...dinikahi wanita itu kerana 4 perkara : kecantikan, kekayaan, keturunan dan agamenye...pilihalah agamenye nescaya kamu tidak akn menyesal.."
tp kt masih xfaham2 kn??agame yg mendidik kesabaran seseorg, agame jge yg menguatkan semangt seseorg dan agme jge yg mendidik seseorg...bkn kecantikan,bkn kekayaan dan bukan keturunan....

cm..ingtlah blk saat2 kata2 ini diiucapkan...."aku trime nikahnye"

hanya sekadar pndpt~
wallahua'lam

No comments: